Star Galaxia

Direktlänk till inlägg 4 augusti 2011

RESCUE DAWN (2007)

Av stargalaxia - 4 augusti 2011 13:16

 

Åldersgräns: 15

Hittills kanske den största besvikelse utav lånade filmer. Filmen är bra och är se värd, men jag trodde den skulle vara bättre än vad den faktiskt var. Detta tack vare att Christian Bale spelar huvudrollen. Varken hans eller de andra skådespelarna gör dåliga roller. Tvärt om, bra skådespelarprestationer. Men manuset är inte riktigt så bra så att det håller till toppbetyg.


Filmen utspelar sig under vietnamkrigen.Christian Bale spelar en fd tysk medborgare som nu har gått och blivit amerikans medborgare för att han skulle vilja bli pilot. P sitt första uppdrag blir han nedskjuten i Laos djungel. Där han blir fångartagen och man följer hans kamp i fångslägret och hans flykt och överlevnad i djungeln.


Som sagt, bra film och sevärd. Men jag tycker filmen och manuset är för platt. Man får aldrig riktig veta något om kriget/kommande kriget i Vietnam. Man får aldrig veta hur svårt det faktiskt är. Det är en mans historia om känslor och sin kamp för överlevnad. Från att jag precis hade stängt av dvd'n och tills nu är mina känslor exakt lika. Ganska så neutrala. Det är helt enkelt bara en bra film.


Filmen blir aldrig riktigt så där nagelbiten spännande äventyret. Dessutom så råkade jag få en skiva som det hackade lite i. Men det var inga större hack så hoppade inte så  mycket i filmen.


Så som jag har fattat det så bygger filmen på verklig historia.. men jag kan ju ha fattat fel. Men om det gör det då är det ett plus för filmen. Men då kan man också se det så här, de borde ha tagit hand om historien på ett annat sätt.


Något som jag stör mig på är det faktum att när Dieter Dengler (Christian Bale) blir nedskjuten och sedan fångartagen... han ger ett amatörliknande känsla, klumpig när han blir fånga tagen. Men resten utav filmen, hans tid i fångstlägret, hans flykt i djungeln.. då framställs han som ett överlevnadsgenie. För mig känns det nästan som att de personligheterna inte går ihop.


Den är värld att se. Men personligen, ingen film som jag kanske väljer att se om.


-StarGalaxia

 
 
Alice

Alice

4 augusti 2011 14:19

Så kul att du gjort en blogg om filmer och tv-serier! :) Perfekt för mig som just nu längtar efter att få se nya, spännande, filmer. :)<3

http://ally.bloggplatsen.se

stargalaxia

5 augusti 2011 10:56

Du är välkommen tillbaka.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av stargalaxia - 25 februari 2015 16:54

Hej kära läsare!  Den här bloggen har varit död väldigt länge.  Men bloggen börjar andas och snart kommer vara på benen.    Har ni några film tips m.m son bloggen ska recensiera,  kom gärna in dem.  ...

Av stargalaxia - 16 juli 2012 13:09

  Åldersgräns: 11 Det årets mest största flopp. Jag hade såå stora förväntingar på filmen. Bra skådespelare, med bland annat Kiefer Sutherland.   Inte ens Kiefer kan rädda den här filmen från att göra ett magplask. Spelar ingen roll hur b...

Av stargalaxia - 16 juli 2012 12:56

Ja jag vet. Senaste recensionen var i April. Nu är det Juli. Länge, jag vet. Nog har jag sett filmer. Men ja ghar helt enkelt inte haft lust och dessutom inte ro till att sätta mig ner och skriva om dem. har den del att jobba ikapp, kan jag lugnt kon...

Av stargalaxia - 2 april 2012 16:50

Åldersgräns: 11 För några dagar sedan så stack jag in den här filmen i dvd-spelaren igen. Jag blev att tänka på att jag kanske borde skriva en liten recension om den här filmen. Så då är man här.   Jag vet inte varför det är så pass många...

Av stargalaxia - 26 februari 2012 12:52

Åldergräns: 15   Det roligaste att se en film, det är när man blir positivt överraskad. "The Town" är en sådant resultat. Ben Affleck spelar huvudrollen, och dessutom regisserat filmen. Ben spelar en bankrånare som vill komma ur det livet, men...

TRANSLATE

Sök i bloggen

Presentation


Jag heter Annika och är 26 år gammal. Jag älskar film och på denna sidan kommer jag att recensera både gamla och nya filmer.

BETYG

 = Plågsam

 = Svag

 = Tråkig

 = Besvikelse

 = Okej

 = Medel

 = Bra

 = Väldigt bra

 = Fantastisk

 = Älskar den

KOMMANDE RECENSIONER

Rescue Dawn

Kelly's Heroes

Desert Saints

Shooter

Terminator - Salvation

Million Dollar Baby

The Bourne

The happening

Blood Diamond

 

(ps recensionerna behöver inte komma i denna turordning)

Bloglovin

Fråga mig

1 besvarad fråga

TOP 5 MOVIES

1. The Bourne

2. Shooter

3. Mirrors

4. Resident Evil

5. Walk the line

 

 

"Termination-Salvation", "Day after Tomorrow", "Defiance", "Blood Diamond", "Lies And Illusions" och "Die hard 4,0"

TOP 5 TV

1. Charmed (usa)

2. Dresden Files (usa)

3. Dark Angel (usa)

4. Midsomer Murders (England)

5. Commissario Montalbano (It)

 

"Supernatural", "Bones", "Angel", "Heroes", "24", och "Kommissarie Lynley"

TOP 5 ACTOR

1. Kiefer Sutherland

2. Mark Wahlberg

3. Christian Slater

4. Christian Bale

5. Matt Damon

 

"Daniel Craig", "MIlo Ventimiglia", "Steven Seagal". "Tom Cruise", "Brad Pitt" och "Chris Tucker"

TOP 5 ACTRESS

1. Julie Andrews

2. Jessica Alba

3. Milla Jovovich

4. Angelina Jolie

5. Reese Witherspoon

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards