Star Galaxia

Direktlänk till inlägg 11 februari 2012

TRUE GRIT (2010)

Av stargalaxia - 11 februari 2012 14:10

 

Åldersgräns: 15

Gillar ni Clint Eastwood's filmer? De där spagetti-westerna och hans tråkiga och intetsägande roller? Där han kommer in i en stad, skjuter blixtsnabbt, sedan är det över? Då är denna film INGET för er.


Brönderna Coen har gjort det igen, men ändå lite till. Detta är nog det bästa som de har gjort. En helt fantastisk western.


Jag har nog aldrig har skrattat så mycket när jag har kollat på en western som jag har gjort när jag kollade på den här igår kväll/natt. Coen har gjort en bra balans mellan story och komedin. Det är inte handlingen som är komisk utan det är karaktärerna och deras repliker, och så klart deras agerande. Så det orsakar ingen parodi och inte heller någon western-komedi. Men ändå är den förbaskat rolig.


Filmen bygger på en novell utav Charles Portis, och handlar om en 14 årig unge tjej som vill hämnas sin faders död. Hon är fruktansvärt envis, kvick i munnen och smart. Hailee Steinfeld spelar Mattie Ross. Hon anlitar en Sheriff vid namn Rooster Cogburn, spelad utav Jeff Bridges. En skjutgalen sheriff, dessutom enögd som har en kärlek till att tömma whiskyflaskorna, med sig på resan får hon texas-ranger (sheriff/polis), LaBoeuf spelad av Matt Damon. En ganska övernitiskt typ med principer och gott självförtroende. De tre ger sig ut på sin jakt efter Tom Chaney (spelad av Josh Brolin) mannen som dödade Matties far.


Det är ett sällskap av brokig karaktär, och man kan bara klia sig i håret och undrar hur de i hela friden kan komma till framgång. Då de är totalt olika och dessutom inte direkt gillar varandra.


Jag tänkte faktiskt sätta 5 stjärnor. Men jag drar ner det till 4 ½. Detta pga att jag stör mig på slutet. Det är ett sådant där slut som man inte vill se. Slutet är nästan det enda som känns mindre utarbetat. Men okej, det är kanske svårt att ändra på manus när det bygger på en novell.


Mycket bra, absolut sevärd, om och om igen


- StarGalaxia

 
 
Ingen bild

Hannah

12 februari 2012 17:15

Eller hur hatar man slutet! vi såg den på bio när den gick och jag gillar den första halvan av filmen jättemycket, men sedan tyckte jag att den blev lite sämre och på slutet så blev det bara... blaah. Lämnade salongen lite missmodig, och det gillar jag inte när jag gör. Den där hästscenen förföljer mig än... :( Förstår inte varför dom inte bara ÄNDRADE SLUTET haha.

stargalaxia

19 februari 2012 10:27

aaaa. det hästslutet förföljer mig med. Men gillar det. men jag gillar inte det slutet då hon i slutet är uppvuxen... jag gillar inte att det gjorde det hoppet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av stargalaxia - 25 februari 2015 16:54

Hej kära läsare!  Den här bloggen har varit död väldigt länge.  Men bloggen börjar andas och snart kommer vara på benen.    Har ni några film tips m.m son bloggen ska recensiera,  kom gärna in dem.  ...

Av stargalaxia - 16 juli 2012 13:09

  Åldersgräns: 11 Det årets mest största flopp. Jag hade såå stora förväntingar på filmen. Bra skådespelare, med bland annat Kiefer Sutherland.   Inte ens Kiefer kan rädda den här filmen från att göra ett magplask. Spelar ingen roll hur b...

Av stargalaxia - 16 juli 2012 12:56

Ja jag vet. Senaste recensionen var i April. Nu är det Juli. Länge, jag vet. Nog har jag sett filmer. Men ja ghar helt enkelt inte haft lust och dessutom inte ro till att sätta mig ner och skriva om dem. har den del att jobba ikapp, kan jag lugnt kon...

Av stargalaxia - 2 april 2012 16:50

Åldersgräns: 11 För några dagar sedan så stack jag in den här filmen i dvd-spelaren igen. Jag blev att tänka på att jag kanske borde skriva en liten recension om den här filmen. Så då är man här.   Jag vet inte varför det är så pass många...

Av stargalaxia - 26 februari 2012 12:52

Åldergräns: 15   Det roligaste att se en film, det är när man blir positivt överraskad. "The Town" är en sådant resultat. Ben Affleck spelar huvudrollen, och dessutom regisserat filmen. Ben spelar en bankrånare som vill komma ur det livet, men...

TRANSLATE

Sök i bloggen

Presentation


Jag heter Annika och är 26 år gammal. Jag älskar film och på denna sidan kommer jag att recensera både gamla och nya filmer.

BETYG

 = Plågsam

 = Svag

 = Tråkig

 = Besvikelse

 = Okej

 = Medel

 = Bra

 = Väldigt bra

 = Fantastisk

 = Älskar den

KOMMANDE RECENSIONER

Rescue Dawn

Kelly's Heroes

Desert Saints

Shooter

Terminator - Salvation

Million Dollar Baby

The Bourne

The happening

Blood Diamond

 

(ps recensionerna behöver inte komma i denna turordning)

Bloglovin

Fråga mig

1 besvarad fråga

TOP 5 MOVIES

1. The Bourne

2. Shooter

3. Mirrors

4. Resident Evil

5. Walk the line

 

 

"Termination-Salvation", "Day after Tomorrow", "Defiance", "Blood Diamond", "Lies And Illusions" och "Die hard 4,0"

TOP 5 TV

1. Charmed (usa)

2. Dresden Files (usa)

3. Dark Angel (usa)

4. Midsomer Murders (England)

5. Commissario Montalbano (It)

 

"Supernatural", "Bones", "Angel", "Heroes", "24", och "Kommissarie Lynley"

TOP 5 ACTOR

1. Kiefer Sutherland

2. Mark Wahlberg

3. Christian Slater

4. Christian Bale

5. Matt Damon

 

"Daniel Craig", "MIlo Ventimiglia", "Steven Seagal". "Tom Cruise", "Brad Pitt" och "Chris Tucker"

TOP 5 ACTRESS

1. Julie Andrews

2. Jessica Alba

3. Milla Jovovich

4. Angelina Jolie

5. Reese Witherspoon

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards