Star Galaxia

Alla inlägg under januari 2012

Av stargalaxia - 29 januari 2012 12:52

 

Åldersgräns: 15

Se även recension: Irene Huss 7 - Den som vakar i natten (2011)


Även om filmen inte är en fullträff så är det kanske ändå en utav de bättre Irene Huss filmerna hittills. De har försökt tänkta mer smartare och ge en liten mer finurligare handling. Bitvis fungerar det.


Filmen utspelar sig i data- och internet världen. Där unga tjejer blir lurade utav en som sitter i andra sidan utav dataskärmen. Ett ämne som är mycket diskuterat och filmen väcker några väckarklockor. Handlingen leder till att gruppens datakunniga polis får visa upp en större roll. Vilket jag gillar. Det är ett plus.


Som den förra filmen så har inte den här filmen lika många filmfel. Det finns ändå några frekvenser i filmen som stör mig. Men inte lika mycket som förgående film. Det första som jag reagerar på, är början av filmen som visar cykelbudet som ser en ungtjej bli indragen i en van. Jag är irriterad på cykelbudets agerande. Det är inte trovärdigt. Man larmar först, inte sist! Det är såna film fel som faktiskt kan förstöra en hel film...


Värdig film, ganska snyggt inspelat. En bra film för en slapp filmhelg.


- StaGalaxia

Av stargalaxia - 21 januari 2012 10:34

Åldersgräns: 15

Den 7.e Irene Huss filmen är nog den sämsta Irene Huss filmen hittills. Filmen har ganska stora filmfel och dessutom så är dessa situationer så "barnsliga". Historien är dessutom lättläst och de har inte gömt mördaren speciellt bra. Långt ifrån välskrivet manus. Det är snarare så att den tråden som filmatiseras kring Irene Huss och hennes familj är mer avancerade än huvudhandlingen. Då är det något som är fel. Psykologiskt agerande i trängda och farliga situationer stämmer inte in. Det är det som orsakar filmfelen.

Men som vanligt är det bra karaktärer och skådespelarprestationerna är bra. Bra karaktärer. Det är nog det enda som gör filmen värd att kolla på.

Om jag vill sticka in en Irene Huss film i dvd:n. Då väljer jag inte den här.


- StarGalaxia

Av stargalaxia - 17 januari 2012 14:43

Åldersgräns: 15

Jag undrar hur många gånger man kan se den här säsongen. Eller rättare sagt (med facit i hand), hur många gånger kan man se hela serien utan att man tröttnar på den? Jag har sett den redan då när den hade premiär på tv, sen har jag sett den de gånger tv har sänt säsongen i repris. Så nu, nyss, för ungefär 2 veckor sedan så såg jag och min familj klart denna säsong på dvd. Den är fortfarande lika bra. Det är ett bra betyg för en serie.


Sam och Dean är uppvuxen i ett liv där deras pappa jagar övernaturliga och onda krafter. De skyddar de oskyldiga som kommer i vägen för de övernaturliga krafterna. Handlingen börjar redan 22 år innan 'nutida handlingen'. 22 år tidigare hade Sam och Dean's mamma blivit mördad utav en demon. Inne i Sam's barnkammare. Den händelsen är grundplåten i hela serien då deras pappa, även sönerna vill finna och hämnas på den demonen som mördade frun och mamman.


Det hela börjar med att Sam har lämnat jakt livet och koncentrerar sig på studierna. Han vill leva ett normalt liv. Han har också en flickvän. En dag dyker Dean upp och meddelar att deras pappa har varit ute på jakttur och han har inte hört av sig på ett par dagar. Sam bestämmer att följa med för att hjälpa sin bror att finna deras pappa. Resan blir längre än vad de tror och försöket att finna sin far visar sig vara svårare och mer känsligt än vad de tidigare hade trott.


Det som gör Supernatural säsong 1 till en sådan fantastisk serie är, dels att det är snygga effekter. Men också att det är så underbara karaktärer. Sam och Dean är ju som dag och natt. Dessutom så går det nästan inte ett avsnitt fören de har skilda åsikter och är nästan ständigt i luven på varandra. Men de kan inte vara isär och vara osams allt för länge. Sam är mer den försiktiga, smarta, lite blyga, och den känslomässiga mannen. Medan Dean är, naturligtvis inte kall som is, men är lite mer 'vild' och med en stor svaghet till kvinnor, dessutom har han svar på tal och är allmänt dryg. Sedan, för oss alla kvinnliga tittare så är ju båda trevliga och kolla på, eller hur?


Det som är det 'roliga' i serien är de demoner och varelser som används (ibland alltså) är varelser som finns i den verkliga folktron. Det gör serien mer 'trovärd', det är inte bara de fiktionsvarelserna, som man kan stöta på överallt.


Imorgon, eller till helgen är det dags att börja på säsong 2. Har svårt att bärga mig.


-StarGalaxia

Av stargalaxia - 17 januari 2012 10:35

Åldersgräns: 15

Sv. Titel: Ögonblicket före tystnaden

 

De som känner mig vid det här laget, vet att jag inte gillar filmer som är ungefär 1h 30m eller dylikt. Därför är jag glad över att den här filmen är så lång som 2h 2m.


Jag är och har aldrig varit någon större älskare utav Clint Eastwood och hans filmer. Men han har gjort några bra filmer. Bland annat denna här. "True Crime", eller som den heter på svenska. "Ögonblicket före tystnaden". Normalt sätt gillar jag inte filmer som får svenska titlar. De blir så missvisande. Men den här svenska titeln ligger ganska nära handlingen. Svenska titeln är faktiskt mer känslomässigt närstående handlingen än originaltiteln. Svenska låter mer dramatiskt och poetiskt.


Clint Eastwood spelar den skickliga journalisten Steven Everett. En journalist som har fått byta jobb många gånger eftersom han inte har problem att vara otrogen, i detta fall med chefernas fruar. Yngre kvinnor säger han inte heller nej till. Dessutom så har han problem med alkoholen. Men trots detta och sina byten av tidningar, så har han fått en sista chans utav sin vän och kollega Alan Mann, dessutom chefredaktör. Så när handlingen utspelar sig så jobbar han åt Alan's tidning "Oakland Tribune".


En ung journalist död i en tragiskt bilolycka, då tar Steven över övervakandet utav det dödsstraffet som hon skulle skriva om. En ung svart man står inför döden. Skicklig som Steven är, börjar han ana att grabben kan vara oskyldig. Han börjar därför rota i utredningen.


Steven Everett kämpar då mot klockan för att bevisa grabbens oskuld. En bevisning som är lättare sagt än gjort, framför allt när folk redan har bestämt sig för att mannen som sitter inför dödsstraffet är skyldig.


Filmen krävde inte mer än en visning för att jag alla redan när sista sekunden var slagen hade blivit berörd av filmen. Jag älskar den. Det är spännande från början till slut. Dessutom är det mycket känslor. Plus, att filmen tar upp ett känsligt område, dödsstraff, mörkhyade, rasfrågor m.m som än idag kanske är känsliga diskussionsområden i USA. Mörkhyade har väl än i dag inte den bästa bemötande på många ställen i USA. Därför känns den här ämnen fortfarande väldigt aktuellt. Det sprider lite tankeställare.


Vill ni ha en spännande filmkväll. Då är den här filmen något för er!


- StarGalaxia

Av stargalaxia - 12 januari 2012 13:37

Gillar ni film och serier. Trött på de tråkigt programmen och filmerna ni blir överrösta med i tv:n. Då kan jag verkligen rekommendera Lovefilm.se Följ länken nedan.


Om ni vill bli medlem så får ni gärna använda länken här nere. Då stödjer ni StarGalaxia samtidigt.


LOVEFILM - sign up

Av stargalaxia - 10 januari 2012 16:49

 

Åldersgräns: 11

Se även recension: Angel S01 (1999)


Serien fortsätter. Mer demoner. Mer ondska. Nästan samma karaktärer som i första säsongen. Dessutom får man lära känna karaktären Darla. Och ja, hon är allt annat än snäll. Handlingen är genomtänkt skriven, med princip en röd tråd som alltid tas upp i varje avsnitt. Som vanligt är det bra skådespelar-prestationer. Fast Cordy är fortfarande min favorit. Om jag ska vara riktigt ärlig så är ju Angel ingen direkt speciell karaktär. Han är ju trots allt ganska tråkig. Huvudkaraktären är faktiskt inte den som drar serien. Utan det är Cordy.


Sedan har vi naturligtvis den kunnige och välpålästa Wesley. Den där töntiga nästan pinsamt töntiga Wesley gör att man skrattar här och där i serien. Fast mest skrattar man åt Cordy (Cordelia)


Bitvis tycker jag nästan att det blir för mycket "Darla".. men man överlever och så hemskt mycket utav henne är det inte. Så man står ut. En bra uppföljning där första säsongen började.


-StarGalaxia

Av stargalaxia - 10 januari 2012 13:46

Som ni kanske förstår utav titeln på inlägget så försökte jag vara lite vitsig...


Jag vet inte hur det lyckades men, däremot vet jag att titeln stämmer. Det har varit mycket tyst från mig och recensionerna. Tro mig, jag fylls utav dåligt samvete för det.


Men det finns faktiskt förklaringar för varför min blogg har varit väldigt stilla. Det är två anledningar. En som är väldigt enkel.


Dels så har jag en hel del annat omkring mig som tar upp en hel del tid. Men den uppenbara och kanske största anledningen är den att min dvd äter serier nämligen. Jag håller på matar den med "Angel" är just nu på sista säsongen, alltså säsong 5. Men jag lovar, jag ska skriva ikapp recensionerna på de tre säsongerna som fattas, säsong 2-4. Medan jag kollar på Angel så mellan de skivorna dimper ner i lådan så matar jag dvdn med Supernatural. Ska börja på andra säsongen.


Hur mycket jag än gillar dessa två serier, så saknar jag renodlade filmer. Tror jag får börja med det lite och kanske bara hålla mig till en serie i taget. Kanske bättre så.


Nu kommer ni kunna lägga märke vid en sak i vissa inlägg. De recensioner utav filmer/serier som jag gör, kommer kanske få en länkning i sig. Som går till förgående liknande recension. Som exempelvis en trilogi-film. Den andra filmens recension får en länkning till 1.an och 3.an får en länkning till 2.an osv. Detta gäller även serier. amdra säsongen blir länkad till första säsongen. tredje säsongen till andra säsongen o.s.v


Så nu ska jag sätta mig ner och skriva en recension... vi höres alla filmälskare


- StarGalaxia

TRANSLATE

Sök i bloggen

Presentation


Jag heter Annika och är 26 år gammal. Jag älskar film och på denna sidan kommer jag att recensera både gamla och nya filmer.

BETYG

 = Plågsam

 = Svag

 = Tråkig

 = Besvikelse

 = Okej

 = Medel

 = Bra

 = Väldigt bra

 = Fantastisk

 = Älskar den

KOMMANDE RECENSIONER

Rescue Dawn

Kelly's Heroes

Desert Saints

Shooter

Terminator - Salvation

Million Dollar Baby

The Bourne

The happening

Blood Diamond

 

(ps recensionerna behöver inte komma i denna turordning)

Bloglovin

Fråga mig

1 besvarad fråga

TOP 5 MOVIES

1. The Bourne

2. Shooter

3. Mirrors

4. Resident Evil

5. Walk the line

 

 

"Termination-Salvation", "Day after Tomorrow", "Defiance", "Blood Diamond", "Lies And Illusions" och "Die hard 4,0"

TOP 5 TV

1. Charmed (usa)

2. Dresden Files (usa)

3. Dark Angel (usa)

4. Midsomer Murders (England)

5. Commissario Montalbano (It)

 

"Supernatural", "Bones", "Angel", "Heroes", "24", och "Kommissarie Lynley"

TOP 5 ACTOR

1. Kiefer Sutherland

2. Mark Wahlberg

3. Christian Slater

4. Christian Bale

5. Matt Damon

 

"Daniel Craig", "MIlo Ventimiglia", "Steven Seagal". "Tom Cruise", "Brad Pitt" och "Chris Tucker"

TOP 5 ACTRESS

1. Julie Andrews

2. Jessica Alba

3. Milla Jovovich

4. Angelina Jolie

5. Reese Witherspoon

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards