Star Galaxia

Direktlänk till inlägg 24 juli 2011

THE ROAD / VÄGEN (2009)

Av stargalaxia - 24 juli 2011 17:13

 

Åldersgräns: 15

Ännu en film med temat - "jordens undergång", vilket har varit mycket utav ett återkommande tema under de senaste åren. En far och en son på en resa genom USA efter att jorden har dött. En historia som bygger på en relation mellan en far och son, en film om mänsklig överlevnad, mänskliga empati har en viktig punkt. En historia som regisören John Hillcoat inte lyckats fånga helt fullt ut för att jag ska kunna sitta helt klistrat. Filmen blir bara lagom spännande, med några ljusglimtar då och då. Annars ganska tråkig.


Huvudhistorien mellan fadern och sonen är bra, bra känslomässiga motiv och snyggt filmat och bra skådespelarprestationer. Men det hjälps inte. Visualiseringen
utav resten utav handlingen av filmen är för svag. Finns kanske bara två moment i filmen där de problem som pappan och sonen råkar ut för, som får att man som tittare att hålla andan. Varav en utav de scenerna är ganska så rejält äcklig. Jag kan ju kort förklara denna scen som med 'jordens undergång', 'brist på mat', och 'kannibalism'.  Då kanske ni förstår handlingen i scenen.


Jag köpte faktiskt den här filmen för någon månad sedan någonting mellan några veckor och någon månad. (Minns inte riktigt) Jag trodde den skulle vara bättre än vad den var då skådespelar listan gjorde min nyfiken. Viggo Mortensen och Robert Duvall. Två utav mina favoritskådespelare (dock inte top 5)


Robert Duvall känns mig som en flirt med oss filmtittare. Han hade en betydligt mindre roll, var kanske med i 5-15 (kanske mindre) minuter utav en film som är ca 1hr och 51min. Dessutom för de mindre belästa kanske de inte ens skulle veta vem Robert är. Han var så sminkad och tilltufsad så till och med jag knappt kände igen honom på en gång.


Filmen har fått bra recensioner från experter. Till viss del förstår jag de höga betygen och bitvis vill jag också ge filmen högre betyg än de 2,5 SG jag har gett. Den är snyggt och bra inspelad. Men som jag har sagt. Den får mig inte riktigt klistrad.


Det som stör mig mest, och som jag anser gör att filmen blir för tråkig/seg är de tillbaka blickar på det som har varit. De gånger som fadern minns tillbaka på det liv som han hade haft med mamman till sonen. Dessa scener får hela filmen att stanna upp. För många flashbacks för att rytmen i filmen ska vara stabil.


En sevärd film, Ja. Men det är inte den filmen som jag först väljer ut från DVD-hyllan för att se om.


-StarGalaxia

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av stargalaxia - 25 februari 2015 16:54

Hej kära läsare!  Den här bloggen har varit död väldigt länge.  Men bloggen börjar andas och snart kommer vara på benen.    Har ni några film tips m.m son bloggen ska recensiera,  kom gärna in dem.  ...

Av stargalaxia - 16 juli 2012 13:09

  Åldersgräns: 11 Det årets mest största flopp. Jag hade såå stora förväntingar på filmen. Bra skådespelare, med bland annat Kiefer Sutherland.   Inte ens Kiefer kan rädda den här filmen från att göra ett magplask. Spelar ingen roll hur b...

Av stargalaxia - 16 juli 2012 12:56

Ja jag vet. Senaste recensionen var i April. Nu är det Juli. Länge, jag vet. Nog har jag sett filmer. Men ja ghar helt enkelt inte haft lust och dessutom inte ro till att sätta mig ner och skriva om dem. har den del att jobba ikapp, kan jag lugnt kon...

Av stargalaxia - 2 april 2012 16:50

Åldersgräns: 11 För några dagar sedan så stack jag in den här filmen i dvd-spelaren igen. Jag blev att tänka på att jag kanske borde skriva en liten recension om den här filmen. Så då är man här.   Jag vet inte varför det är så pass många...

Av stargalaxia - 26 februari 2012 12:52

Åldergräns: 15   Det roligaste att se en film, det är när man blir positivt överraskad. "The Town" är en sådant resultat. Ben Affleck spelar huvudrollen, och dessutom regisserat filmen. Ben spelar en bankrånare som vill komma ur det livet, men...

TRANSLATE

Sök i bloggen

Presentation


Jag heter Annika och är 26 år gammal. Jag älskar film och på denna sidan kommer jag att recensera både gamla och nya filmer.

BETYG

 = Plågsam

 = Svag

 = Tråkig

 = Besvikelse

 = Okej

 = Medel

 = Bra

 = Väldigt bra

 = Fantastisk

 = Älskar den

KOMMANDE RECENSIONER

Rescue Dawn

Kelly's Heroes

Desert Saints

Shooter

Terminator - Salvation

Million Dollar Baby

The Bourne

The happening

Blood Diamond

 

(ps recensionerna behöver inte komma i denna turordning)

Bloglovin

Fråga mig

1 besvarad fråga

TOP 5 MOVIES

1. The Bourne

2. Shooter

3. Mirrors

4. Resident Evil

5. Walk the line

 

 

"Termination-Salvation", "Day after Tomorrow", "Defiance", "Blood Diamond", "Lies And Illusions" och "Die hard 4,0"

TOP 5 TV

1. Charmed (usa)

2. Dresden Files (usa)

3. Dark Angel (usa)

4. Midsomer Murders (England)

5. Commissario Montalbano (It)

 

"Supernatural", "Bones", "Angel", "Heroes", "24", och "Kommissarie Lynley"

TOP 5 ACTOR

1. Kiefer Sutherland

2. Mark Wahlberg

3. Christian Slater

4. Christian Bale

5. Matt Damon

 

"Daniel Craig", "MIlo Ventimiglia", "Steven Seagal". "Tom Cruise", "Brad Pitt" och "Chris Tucker"

TOP 5 ACTRESS

1. Julie Andrews

2. Jessica Alba

3. Milla Jovovich

4. Angelina Jolie

5. Reese Witherspoon

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards